Termòmetre Lingüístic i Marc d’Ensenyament de Llengües Vives – El plurilingüisme a l’Europa Romànica – Jornades formatives 2016 a Balears
TERMÒMETRE LINGÜÍSTIC I MARC D’ENSENYAMENT DE LLENGÜES VIVES
El plurilingüisme a l’Europa Romànica
De l’oralitat a l’ensenyament de llengües
Illes Balears
La Societat Catalana de Pedagogia (SCP) filial de l’Institut d’Estudis Catalans veiem que la nostra aportació de Recerca + Desenvolupament podrà ser també Innovació amb la vostra aplicació reflexionada i l’extensió a més escoles. Es completa així el disseny R + D+ I.
El Termòmetre Lingüístic és un instrument de diagnòstic pedagògic de la competència lingüística als 5 anys d’edat dins l’ensenyament plurilingüe que volem estendre no sols a Catalunya sinó a les terres de llengua catalana dins l’àrea romànica. A l’agost del 2014 vàrem organitzar un seminari multidisciplinari amb quinze experts a la Universitat Catalana d’Estiu (UCE) com a Jornada de l’Institut d’Estudis Catalans amb la Delegació de Perpinyà. Allà vàrem tractar de l’ensenyament plurilingüe amb fonamentació de neurofisiologia, psicolingüística, sociolingüística, amb contextualització cultural de llengües romàniques minoritzades; amb principis pedagògics adequats a la societat de comunicació i amb didàctica comparada (EuroComRom, Euromania); i amb experiències aplicades a escoles amb alumnes migrants nouvinguts. S’hi va presentar el Termòmetre Lingüístic com a instrument que va ser molt ben valorat pels experts i es va esbossar com haurà de ser un projecte plurilingüe que cada escola ha d’adequar al seu context. Els experts eren alhora dels diferents parlars catalans: Catalunya, Valh Aran, País Valencià, Illes Balears, L’Alguer, Catalunya Nord i també escoles llengadocianes.
El Termòmetre Lingüístic permet dissenyar itineraris diferenciats per als alumnes segons nivell maduratiu.
Enguany posem a disposició el Marc d’Ensenyament de Llengües Vives (MELvives), com a marc fonamentat per a l’elaboració del projecte d’ensenyament plurilingüe -que ha d’elaborar cada centre- a les escoles de llengua catalana, obert a les llengües romàniques amb l’anglès com a llengua transnacional.
PILOTATGES I APLICACIÓ
Curs 2013-2014: 41 escoles a Catalunya.
Curs 2014-2015: 112 escoles a Catalunya i 30 escoles a la Occitània. El grup Aprene d’escoles occitanes ha realitzat l’adaptació dels materials per a la llengua occitana i per a la llengua gascona-aranesa.
Curs 2015-2016: 190 escoles catalanes, 50 escoles occitanes. Així mateix, equips de treball estan realitzant l’adaptació dels materials per a la introducció a les escoles de Catalunya Nord el curs 2016-2017.
Estensió a les illes Balears gràcies a un grup d’adaptadors coordinat pel Professor de didàctica de la UiB, Ramon Bassa.
FORMACIÓ 2015-2016 a Balears
Preveiem una jornada-taller de 8 hores de durada. Enguany hem pogut evitar-vos els desplaçaments i l’hem dividit en tres edicions:
- Mallorca: 4 i 5 de març de 2016
- Menorca: dies 7-8 octubre de 2016
- Eivissa: 21-22 octubre de 2016
NOMÉS US HEU D’INSCRIURE A UNA SESSIÓ. LA QUE US RESULTI MÉS PRÒXIMA.
LA JORNADA FORMATIVA CONSTARÀ DE LES SEGÜENTS PARTS:
- BLOC COMÚ PER A TOTS ELS ASSISTENTS que consisteix en la presentació del Termòmetre Lingüístic amb diàleg/debat dels assistents. Seguidament, hi haurà una sessió expositiva sobre els espais de l’oralitat amb plantejament globalitzat per al desenvolupament de les quatre habilitats orals a educació infantil i cicle inicial.
Aquest és un bloc adreçat a mestres d’educació infantil, primària, especialistes de llengües estrangeres, equips directius i responsables dels projectes lingüístics. - BLOC DIVERSIFICAT EN TALLERS PRÀCTICS que es desenvoluparan de manera simultània.
Aquest bloc permetrà als assistents aprofundir en algun dels aspectes plantejats en el MARC D’ENSENYAMENT DE LLENGÜES VIVES a partir d’un taller pràctic amb lliurament de materials i recursos per al desenvolupament de les didàctiques plantejades. Els tallers van adreçats als diferents col·lectius que conformen l’equip de docents d’una escola d’educació infantil i primària (mestres educació infantil, primària, especialistes de llengües estrangeres, equips directius, responsables dels projectes lingüístics…)
Anàlisi i aprofundiment específic d’una de les parts que han de permetre la construcció conjunta d’un projecte plurilingüístic coherent amb les aportacions des de les diferents perspectives.
ENLLAÇ ALS PROGRAMES DE LES JORNADES I ALS APLICATIUS DE SOL·LICIDUD D’INSCRIPCIÓ
http://irie.uib.cat/jornades formatives balears- programa PDF- inscripció.
QUI ES POT INSCRIURE A LA JORNADA?
Mestres d’educació infantil, primària , especialistes de llengües estrangeres d’educació infantil i primària, equips directius i responsables dels projectes lingüístics.
INSCRIPCIÓ OBERTA DEL 3 DE FEBRER AL 10 D’ABRIL DE 2016
Inscripció gratuïta.
Santillana Balears haurà distribuït els materials per les escoles de manera gratuïta amb caràcter previ a la jornada, per tal que puguin ser estudiats per l’equip de mestres amb la deguda antelació.
Edició a càrrec de:
Activitat formativa reconeguda i acreditada per:
La Conselleria d’Educació dóna suport directe a la difusió del Termòmetre Lingüístic i el Marc d’Ensenyament de Llengües Vives dins la línia del plurilingüisme.. Reconeixerà amb 8 hores la formació i aplicació d’aquells mestres que hi hagin participat directament segons que acrediti l’IRIE de la UiB
Amb la col·laboració de
Amb el suport de