Termòmetre Lingüístic I Marc d'Ensenyament de Llengües Vives

FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE- JORNADA FORMATIVA A TARRAGONA

FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE

Termòmetre Lingüístic i Marc d’Ensenyament de Llengües Vives

Recerca        Desenvolupament          Innovació

(R+D+I)

termometre-300x168

 

JORNADA FORMATIVA A TARRAGONA:

Data: 11 de febrer de 2017

Lloc:

Campus Catalunya. Avinguda Catalunya, 35.

Universitat Rovira i Virgili (URV)

TARRAGONA

Hora: de 9:15h a 14:15h

Inscripció: gratuïta. Cal formalitzar la inscripció a través d’aquest aplicatiu:

Aplicatiu inscripció jornades 2017-Catalunya

Jornada formativa organitzada per la Societat Catalana de Pedagogia, amb conveni col·laboratiu amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

566_logoscpvermell-851

 

 

 

Activitat semipresencial amb acreditació de 10 hores del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

departamentlogo

 

 

Edició a càrrec de Grup Promotor Santillana

grup_2_1

 

 

 

 

 

QUI ES POT INSCRIURE A LA JORNADA I ALTRES INFORMACIONS D’INTERÈS

  • La jornada s’adreça a EQUIPS DIRECTIUS, MESTRES D’EDUCACIÓ INFANTIL, CICLE INICIAL I RESPONSABLES DELS PROJECTES PLURILINGÜES DELS CENTRES EDUCATIUS.
  • La jornada està dissenyada per a CENTRES EDUCATIUS DE NOVA INCORPORACIÓ i MESTRES i EQUIPS DIRECTIUS de centres educatius que ja apliquen el programa QUE NO HAGIN ASSISTIT A LES SESSIONS FORMATIVES DELS ANYS ANTERIORS.

DESCARREGUEU-VOS EL PROGRAMA DE LA JORNADA EN FORMAT PDF.

Aprendre diverses llengües és una oportunitat i una necessitat, no només per mera exigència del mercat laboral, sinó perquè, al capdavall, l’aprenentatge de llengües i cultures estrangeres ens obre la porta a entendre el món des d’altres perspectives i sensibilitats, alhora que ens ajuda a comprendre les maneres diferents de segmentar la realitat, atès que cada sistema lingüístic aporta la seva cosmovisió i els seus filtres de simbolització.

L’aprenentatge de llengües no ha resultat prou eficaç a Catalunya:

En primer lloc, perquè el tractament uniforme de la llengua no pot donar resposta a una societat tan diversa com la nostra. Sovint, es programa l’ensenyament de la llengua per a la franja intermèdia d’alumnes..

En segon lloc, perquè hem volgut trasplantar models d’altres països, en comptes d’elaborar-ne un de propi que s’ajusti a la nostra realitat sociocultural. Aquest fet s’ha materialitzat en un model d’aprenentatge de llengües que obliga l’infant a aprendre una llengua partint de zero, la qual cosa produeix la impressió desmotivadora que s’hi enfronta amb total ignorància, per comptes d’aprofitar la proximitat entre llengües per a iniciar-se en un aprenentatge receptiu que permetria a l’infant constatar que cap llengua no és territori del tot desconegut, si s’hi ha accedit aprofitant el cabal de coneixements que es pot tenir d’una determinada llengua, pel fet de conèixer-ne una altra que pertany a la mateixa família lingüística.

La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’ Estudis Catalans, està impulsant, amb la col·laboració del Departament d’Enseyament de la Generalitat de Catalunya, la recerca i el desenvolupament (R+D) d’una prova que permet fer un diagnòstic pedagògic de competència lingüística i pronòstic de l’amplitud de llengües que es poden aprendre. El Grup Promotor Santillana, amb conveni de mecenatge científic, assumeix l’edició i la distribució, i la Fundació Carulla hi dóna suport. Aquest instrument, anomenat Termòmetre Lingüístic, ha de permetre programar l’ensenyament de llengües estrangeres de manera diversa segons les possibilitats dels alumnes i l’han de poder aplicar els mestres d’aula, que coneixen els infants, per a valorar la seva competència a cinc anys d’edat en una situació habitual de classe.

diapositiva1

 

 

 

 

 

 

 

 

El Termòmetre Lingüístic —compost per sis làmines que permeten al mestre avaluar l’habilitat fonètica, la memòria auditiva, la riquesa lèxica i la capacitat d’expressió— està esdevenint una eina d’utilitat perquè queda integrat en l’activitat habitual d’aula, per la seva potència diagnòstica i per la qualitat del material complementari d’interès per als mestres a l’hora de situar els paràmetres de la normalitat quant al desenvolupament dels diferents elements que configuren el llenguatge, entre altres.

diapositiva2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

El Termòmetre Lingüístic queda inclòs en el Marc d’Ensenyament de Llengües Vives, un marc de referència fonamentat per a l’elaboració del projecte d’ensenyament plurilingüe a les escoles de llengua catalana, obert a les llengües romàniques amb l’anglès com a llengua transnacional. Aquest document proposa itineraris diferencials segons la competència lingüística dels infants. La proposta ha estat discutida i elaborada per un grup de professionals i estudiosos de les diverses disciplines reunits a la XLVI Universitat Catalana d’Estiu de 2014, convocats per la Societat Catalana de Pedagogia i la Delegació a Perpinyà de l’Institut d’Estudis Catalans, i va ser presentada a la Universitat Catalana d’Estiu de 2014.

diapositiva3captura-de-pantalla-2016-10-13-a-las-11-44-02

 

JORNADA ORGANITZADA AMB SUPORT I COL·LABORACIÓ DE:
 departamentlogo
Serveis Territorials de Tarragona
captura-de-pantalla-2016-11-14-a-las-14-55-02
Departament de Pedagogia
Col·labora en formació: