Termòmetre Lingüístic- Pilotatge 2015 1a edició
Agraïm els qui el proppassat curs 2013-2014 hagueu format part del primer grup d’escoles de pilotatge de la prova de diagnòstic pedagògic de competència lingüística i pronòstic de l’amplitud de llengües apreses que denominem Termòmetre Lingüístic (TL). La Societat Catalana de Pedagogia (SCP) filial de l’Institut d’Estudis Catalans veiem que la nostra aportació de Recerca + Desenvolupament podrà ser també Innovació amb la vostra aplicació reflexionada i l’extensió a més escoles. Es completa així el disseny R + D+ I.
Prova de competència lingüística:
http://blogs.iec.cat/scp/2014/05/02/prova-de-competencia-linguistica/
El TL és un instrument dins l’ensenyament plurilingüe que volem estendre no sols a Catalunya sinó a les terres de llengua catalana dins l’àrea romànica. Així vàrem organitzar un seminari multidisciplinari amb quinze experts a la Universitat Catalana d’Estiu (UCE) com a Jornada de l’Institut d’Estudis Catalans amb la Delegació de Perpinyà. Allà vàrem tractar de l’ensenyament plurilingüe amb fonamentació de neurofisiologia, psicolingüística, sociolingüística, amb contextualització cultural de llengües romàniques minoritzades; amb principis pedagògics adequats a la societat de comunicació i amb didàctica comparada (EuroComRom, Euromania); i amb experiències aplicades a escoles amb alumnes migrants nouvinguts. S’hi va presentar el Termòmetre Lingüístic com a instrument que va ser molt ben valorat pels experts i es va esbossar com haurà de ser un projecte plurilingüe que cada escola ha d’adequar al seu context. Els experts eren alhora dels diferents parlars catalans: Catalunya, Valh Aran, País Valencià, Illes Balears, L’Alguer, Catalunya Nord i també escoles llengadocianes.
Vegeu document http://blogs.iec.cat/scp/wp-content/uploads/sites/13/2014/12/SCPsemanariUCEprogramaresumit2.pdf
L’Ensenyament de llengües en països romànics.
Plurilingüisme personal. Multilingüisme social.
Enguany farem un segon pilotatge més extens. Comptem amb les escoles que ja ho vàreu aplicar i ara ho fareu amb major seguretat. Farem una extensió fins a completar el centenar d’escoles a Catalunya. A partir del seminari de la UCE s’estan configurant grups que puguin impulsar l’aplicació a escoles de les Illes Balears, i del País Valencià amb la iniciativa de canviar el que calgui per adequar-ho a la seva parla catalana diversa. Més enllà de la llengua catalana però dins l’àrea romànica el grup Aprene d’escoles occitanes farà la total modificació per a la llengua occitana i per a la llengua gascona-aranesa.
TERMÒMETRE LINGÜÍSTIC: MOSTRA D’APLICACIÓ A L’AULA.
FORMACIÓ:
Preveiem una jornada formativa de cinc hores per presentar el TL en forma de taller presencial i dues sessions especialment centrades en l’aprenentatge fonètic i el desenvolupament del llenguatge. Hem constatat que faltava seguretat i podreu tenir amb vosaltres mestres experts en pràctica que han aprofundit amb l’estudi. Ho concentrem en una única jornada presencial de la qual se’n faran dues edicions per evitar massificacions. L’editorial Grup Promotor Santillana ja us haurà fet arribar el material amb anterioritat. Enguany podreu fer l’aplicació amb tots els alumnes (entre tres i cinc per setmana), sense pressa, entre febrer i març.
Programa de la jornada.pdf
QUI ES POT INSCRIURE A LA JORNADA?
La jornada s’adreça als/les mestres de p5 de les escoles que hagin decidit aplicar l’instrument en la seva pràctica habitual.
Per qüestions d’aforament hem de limitar el nombre d’inscripcions a:
Escoles d’una línia: una o dues persones.
Escoles de dues línies: dues persones.
Escoles de tres línies. 3 persones.
Escoles de 4 línies: 4 persones.
ACTIVITAT FORMATIVA RECONEGUDA PEL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA
El Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya que és convidat habitualment per la Societat Catalana de Pedagogia coneixia l’elaboració i el primer pilotatge. Ara, a la vista del material editat i de l’informe lliurat, dóna suport directe a la difusió del TL dins la línia de plurilingüisme. Reconeixerà la formació i aplicació d’aquells mestres que hi hagin participat directament segons que acrediti la SCP.
ACREDITACIONS
– Jornada presencial “El termòmetre Lingüístic. De l’oralitat a l’ensenyament plurilingüe”. : dissabte 24 de gener de 2014 a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans -Barcelona-. Presentació del TL en forma de taller presencial. Tractament de la fonètica i del desenvolupament del llenguatge des d’un punt de vista teòric i pràctic. Recursos i repertoris per l’aula. (acreditació de 5h).
– Aplicació del T.L a l’aula com a activitat d’ innovació: entre febrer i març (acreditació de 5h).
–Jornada d’intercanvi d’experiències: dissabte 11 d’abril de 2015 al CIFE de la Universitat de Vic. (acreditació de 5h).
SOL·LICITUD D’INSCRIPCIÓ:
http://www.iec.cat/jornades/termometre2015.asp
Termini màxim per a formalitzar la inscripció: 23 de desembre de 2014.
Confiem en la vostra dedicació als alumnes, aquesta és la finalitat. Addicionalment solament cal dedicar la jornada matinal de formació i analitzar en equip l’aplicació responent al qüestionari breu amb aportacions lliures èr a la millora.
Amb aquesta iniciativa científica i professional junts contribuïm a millorar la competència plurilingüe dels petits ciutadans.
GALERIA D’IMATGES DE LA JORNADA DEL 24 DE GENER:
Cliqueu damunt la imatges per veure-les senceres.
GALERIA D’IMATGES DE LA JORNADA DEL 7 DE FEBRER
Cliqueu damunt la imatge per veure-la sencera
11 D’ABRIL DEL 2015- TROBADA PEDAGÒGICA I INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES A LA UNIVERSITAT DE VIC