Termòmetre Lingüístic I Marc d'Ensenyament de Llengües Vives
gener 2017
Dl Dt Dc Dj Dv Ds Dg
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Col·labora en formació:

FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE – JORNADA FORMATIVA A ANDORRA

FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE

Termòmetre Lingüístic i Marc d’Ensenyament de Llengües Vives

Recerca        Desenvolupament          Innovació

(R+D+I)

termometre-300x168

 

JORNADA FORMATIVA A ANDORRA:

Data: 4 de març de 2017

Lloc:

Col·legi Sant Ermengol

AD500 Andorra la Vella, Andorra

Hora: de 9:30h a 14:00h

Inscripció: gratuïta. Cal formalitzar la inscripció a través d’aquest aplicatiu:

Aplicatiu inscripció jornades 2017-Catalunya i Andorra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amb conveni col·laboratiu amb:

departamentlogo

 

 

Edició a càrrec de Grup Promotor Santillana

grup_2_1

 

 

 

 

 

QUI ES POT INSCRIURE A LA JORNADA I ALTRES INFORMACIONS D’INTERÈS

  • La jornada s’adreça a EQUIPS DIRECTIUS, MESTRES D’EDUCACIÓ INFANTIL, CICLE INICIAL I RESPONSABLES DELS PROJECTES PLURILINGÜES DELS CENTRES EDUCATIUS.
  • La jornada està dissenyada per a CENTRES EDUCATIUS DE NOVA INCORPORACIÓ i MESTRES i EQUIPS DIRECTIUS de centres educatius que ja apliquen el programa QUE NO HAGIN ASSISTIT A LES SESSIONS FORMATIVES DELS ANYS ANTERIORS.
  • Us recomanem un mínim de tres persones per centre educatiu. (Una o dues persones de l’equip directiu/ una o dues mestres d’Educació infantil / una persona responsable o amb visió global del projecte lingüístic de centre).

DESCARREGUEU-VOS EL PROGRAMA DE LA JORNADA EN FORMAT PDF.

Aprendre diverses llengües és una oportunitat i una necessitat, no només per mera exigència del mercat laboral, sinó perquè, al capdavall, l’aprenentatge de llengües i cultures estrangeres ens obre la porta a entendre el món des d’altres perspectives i sensibilitats, alhora que ens ajuda a comprendre les maneres diferents de segmentar la realitat, atès que cada sistema lingüístic aporta la seva cosmovisió i els seus filtres de simbolització.

L’escola, com a espai de socialització dels infants, esdevé un pilar fonamental per al procés d’adquisició del llenguatge. Mestres i alumnes parlen i interactuen diàriament, comparteixen experiències i expressen sentiments… en definitiva, es troben com a persones i aprenen juntes, ja que l’adquisició del llenguatge és alhora un procés cognitiu i emocional.

Però, com s’ensenya a parlar bé? Com s’articula un procés d’aprenentatge de llengües que parteixi de la llengua pròpia i es projecti a l’aprenentatge de les llengües estrangeres?

Hem de debatre molt aquests assumptes.

Ens cal assumir que ensenyar a parlar bé no només és donar l’oportunitat als infants d’expressar-se lliurement. Hem de saber que el llenguatge oral es configura a partir de quatre habilitats que es desenvolupen a partir d’uns usos i unes intencionalitats que hem de preveure i per a les quals hem de trobar els escenaris adients. Hem d’explorar la didàctica i trobar solucions metodològiques. Cal dissenyar una avaluació integrada en el procés d’aprenentatge que ens permeti autoregular-lo.

Ens cal un marc referencial que permeti fonamentar i elaborar un model d’ensenyament de llengües que parteixi de les llengües del territori, considerant i aprofitant les llengües dels alumnes i la proximitat de les llengües romàniques per a projectar-se a l’aprenentatge de llengües estrangeres d’una manera interrelacionada, no de manera paral·lela i en compartiments closos, com hem fet fins ara.

Aprofitar la proximitat entre llengües per a iniciar-se en un aprenentatge receptiu que permetria a l’infant constatar que cap llengua no és territori del tot desconegut, si s’hi ha accedit aprofitant el cabal de coneixements que es pot tenir d’una determinada llengua, pel fet de conèixer-ne una altra que pertany a la mateixa família lingüística.

La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’ Estudis Catalans, està impulsant, amb la col·laboració del Departament d’Enseyament de la Generalitat de Catalunya, la recerca i el desenvolupament (R+D) d’una prova que permet fer un diagnòstic pedagògic de competència lingüística i pronòstic de l’amplitud de llengües que es poden aprendre. El Grup Promotor Santillana, amb conveni de mecenatge científic, assumeix l’edició i la distribució, i la Fundació Carulla hi dóna suport. Aquest instrument, anomenat Termòmetre Lingüístic, ha de permetre programar l’ensenyament de llengües estrangeres de manera diversa segons les possibilitats dels alumnes i l’han de poder aplicar els mestres d’aula, que coneixen els infants, per a valorar la seva competència a cinc anys d’edat en una situació habitual de classe.

diapositiva1

 

 

 

 

 

 

 

 

El Termòmetre Lingüístic —compost per sis làmines que permeten al mestre avaluar l’habilitat fonètica, la memòria auditiva, la riquesa lèxica i la capacitat d’expressió— està esdevenint una eina d’utilitat perquè queda integrat en l’activitat habitual d’aula, per la seva potència diagnòstica i per la qualitat del material complementari d’interès per als mestres a l’hora de situar els paràmetres de la normalitat quant al desenvolupament dels diferents elements que configuren el llenguatge, entre altres.

diapositiva2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

El Termòmetre Lingüístic queda inclòs en el Marc d’Ensenyament de Llengües Vives, un marc de referència fonamentat per a l’elaboració del projecte d’ensenyament plurilingüe a les escoles de llengua catalana, obert a les llengües romàniques amb l’anglès com a llengua transnacional. Aquest document proposa itineraris diferencials segons la competència lingüística dels infants. La proposta ha estat discutida i elaborada per un grup de professionals i estudiosos de les diverses disciplines reunits a la XLVI Universitat Catalana d’Estiu de 2014, convocats per la Societat Catalana de Pedagogia i la Delegació a Perpinyà de l’Institut d’Estudis Catalans, i va ser presentada a la Universitat Catalana d’Estiu de 2014.

diapositiva3captura-de-pantalla-2016-10-13-a-las-11-44-02

 

Recordatori Activitats
  • No hi ha novetats
Administració