FEM L'ESCOLA PLURILINGÜE

Termòmetre Lingüístic I Marc d'Ensenyament de Llengües Vives

novembre 2017
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« oct.    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Grup de treball Descriptors de l’Escola Plurilingüe

 

Acreditació 30 hores pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

 

 

DESTINATARIS:  Equips directius de centres d’Educació Infantil i Primària, coordinadors lingüístics i docents que participen en el procés de construcció del projecte plurilingüe de centre.

 

NOMBRE D’INSCRITS: Es poden inscriure entre dues i cinc persones per centre educatiu.

 

OBJECTIUS:

  • Conèixer un instrument per a l’autoavaluació del nivell de desenvolupament del projecte plurilingüe de centre.
  • Reflexionar sobre els indicadors d’un ensenyament plurilingüe efectiu.
  • Debatre i decidir quan una escola pot ser considerada plurilingüe segons indicadors d’evidència i baremació homologada.
  • Realitzar una autoavaluació de centre que podrà ser contrastada externament.
  • Contribuir a millora de la pròpia pràctica a partir de l’experiència compartida.
  • Proporcionar recursos per a la millora de la didàctica del plurilingüisme.
  • Obtenir un certificat del nivell de desenvolupament del projecte plurilingüe de centre atorgat per la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans.

 

Aquesta iniciativa pot quedar vinculada a la certificació de la Innovació impulsada pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

 

DESENVOLUPAMENT DEL GRUP DE TREBALL:

El grup de treball estarà format per equips docents d’escoles de tots els Serveis Territorials de Catalunya. Es distribuiran en xarxes territorials formades per 10 o 15 escoles de proximitat.

Consisitirà en 4 sessions internes de centre, 2 sessions de xarxa al CRP de proximitat i 1 jornada d’intercanvi d’experiències a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans.

DESCARREGUEU-VOS EL PROGRAMA EN FORMAT PDF

 

INSCRIPCIÓ GRATUÏTA A TRAVÉS D’AQUEST APLICATIU.

Termini d’inscripció fins el 21 de desembre.

Grup de treball organitzat per:

 

 

 

Amb conveni col·laboratiu amb:

 

 

 

Edició per mecenatge científic a càrrec de:

 

 

 

 

Amb la col·laboració de:

 

 

 

 

 

Grup de Treball El Termòmetre Lingüístic i l’observació de l’expressió oral

 

EL TERMÒMETRE LINGÜÍSTIC I L’OBSERVACIÓ DE L’EXPRESSIÓ ORAL

 

 

 

 

 

Acreditació 30 hores pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

 

 

 

 

DESTINATARIS: Docents d’Educació Infantil i Cicle Inicial d’EP que apliquen el Termòmetre Lingüístic
o que participen en el procés d’anàlisi dels resultats, en la reflexió sobre de la didàctica de l’oralitat i
l’avaluació de la mateixa.

 

NOMBRE D’INSCRITS: Es poden inscriure entre dues i cinc persones per centre educatiu.

 

OBJECTIUS:
Acompanyar els equips docents en el passi de les proves, l’anàlisi dels resultats i el procés de reflexió
col·legiat.
Aprofundir en l’observació i l’anàlisi de l’expressió oral espontània dels infants.
Contribuir a millora de la pròpia pràctica a partir de l’experiència compartida.
Proporcionar recursos per a la millora de didàctiques de l’oralitat.

 

DESENVOLUPAMENT DEL GRUP DE TREBALL:
El grup de treball estarà format per docents d’escoles de tots els Serveis Territorials de Catalunya. Es
distribuiran en xarxes territorials formades per 10 o 15 escoles de proximitat.
Consisitirà en: 

  • 4 sessions internes de centre conduïdes pel propi equip ,
  • 2 sessions de xarxa al CRP de proximitat conduïdes per ponents i formadors/es segons xarxa:  Montserrat Dulcet, Elisabeth Dulcet, Enriqueta Garriga, Miquela Sastre, Carme Rider, Carme Moncasí, mestres de les escoles de referència.
  • 1 jornada d’intercanvi d’experiències a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans.

DESCARREGUEU-VOS EL PROGRAMA EN FORMAT PDF.

 

INSCRIPCIÓ GRATUÏTA A TRAVÉS D’AQUEST APLICATIU

 

Termini d’inscripció: 21 de desembre de 2017

Inici de les sessions: gener 2018.

Organitzat per:

 

 

 

Amb conveni col·laboratiu amb:

 

 

 

Edició per conveni de mecenatge científic:

 

 

 

 

Amb la col·laboració de:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formació grup de treball Escoles Bilingües de Catalunya Nord

L’ADAPTACIÓ DEL TERMÒMETRE LINGÜÍSTIC AL CONTEXT DE CATALUNYA NORD. 

Adreçat al grup de treball per a l’adaptació i primer pilotatge del Termòmetre Lingüístic a les escoles bilingües de Catalunya Nord

Data: 28 de novembre de 2017.

Lloc: Direcció dels serveis de l’Educació Nacional al 45. Avinguda Giraudoux. Perpignan.

Formadors: Martí Teixidó, Carme Rider, Sònia Ferraro i Rita Peix.

Destinataris: mestres representants d’escoles  bilingües que composen el grup de treball per a l’adaptació del TL al context lingüístic de Catalunya Nord. 

 

 

 

 

 

 

 

Jornada formativa a l’escola Sant Ignasi de Sarrià

EL TERMÒMETRE LINGÜÍSTIC. L’OBSERVACIÓ I L’AVALUACIÓ DE L’EXPRESSIÓ ORAL.

Data: 26 de juny de 2017

Lloc: Carrer de Carrasco i Formiguera, 32, 08017.  Barcelona

Formadora: Carme Rider.

Destinataris: mestres d’Educació infantil.

 

Taller a l’escola Sant Bonaventura, de Vilanova i la Geltrú.

FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE. Els eixos vertebradors d’un projecte escolar.

Data: 3 de juliol de 2017.

Lloc: Col·legi Sant Bonaventura. Plaça Franciscans 4, 08800 Vilanova i la Geltrú, Barcelona

Formadors: Martí Teixidó i Carme Rider.

Destinataris: mestres d’Educació Infantil, Primària, Secundària Obligatòria i Batxillerat.

Formació Universitat de Montpeller

FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE AMB EL TERMÒMETRE LINGÜÍSTIC. LA IMPORTÀNCIA DEL CONTEXT.

Jornada formativa adreçada als estudiants de Master per a l’ensenyament en les escoles bilingües de Catalunya Nord.

Data: 6 d’octubre de 2017.

Lloc: Seu de la Delegació de la Universitat de Montpeller a Perpignan.

Formadors: Carme Rider, Sònia Ferraro, Martí Teixidó.

Destinataris: Estudiants.

 

Jornada de formació a les escoles Vedrunes

TERMÒMETRE LINGÜÍSTIC. EL PAPER DEL PSICOPEDAGOG/A EN EL PROCÉS D’APLICACIÓ I EN LA REFLEXIÓ D’EQUIPS DOCENTS. 

Jornada formativa adreçada als psicopedagogs/es de les 36 escoles Vedrunes Catalunya.

Data: 7 de setembre de 2017.

Lloc: Carrer Torres i Bages, Vic.

Formadora: Carme Rider.

Destinataris: Psicopedagogs/es.

Sessió plenària equip de recerca i difusió. Grups de treball

SESSIÓ PLENÀRIA DE L’EQUIP DE RECERCA I DIFUSIÓ.

FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE

Termòmetre Lingüístic i Marc d’Ensenyament de Llengües Vives

Sessió plenària FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE adreçada a:

  • Membres i ponents dels grups de treball.
  • Equip de recerca i difusors.
  • Col·laboradors institucionals i territorials.

 

 

 

 

 

 

Data: dimecres 12 de juliol de 9:30h a 14:30h

Lloc: Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna-URL

Carrer Císter 34. Barcelona

 

COM ARRIBARHI

https://www.google.es/maps/dir/”/URL+Facultat+de+Psicologia,+Ci%C3%A8ncies+de+l’Educaci%C3%B3+i+de+l’Esport,+Carrer+del+C%C3%ADster,+34,+08022+Barcelona/@41.4115503,2.0626686,12z/data=!3m1!4b1!4m9!4m8!1m0!1m5!1m1!1s0x12a498107a66eab1:0xe5eca3c4ba08acc5!2m2!1d2.1327091!2d41.4114428!3e4

  • Els grups de treball trauran les conclusions de la validesa de la pauta d’observació espontània i l’escala de descriptors de l’escola plurilingüe.
  • Es presentarà la memòria analitzada de les actuacions del curs 2016-2017.
  • L’equip de recerca, difusió i col·laboradors convidats debatran i faran propostes per a la projecció 2017-2018.

 DESCARREGEU-VOS EL PROGRAMA DE LA JORNADA

(En acabar la jornada de treball, us convidem a dinar tots junts al Cosmocaixa i a visitar l’exposició Talking Brains de la mà del seu creador, el Dr Wolfram Hinzen)

 

 

 

 

http://agenda.obrasocial.lacaixa.es/es/-/expo-talking-brains

CONFIRMEU L’ASSISTÈNCIA A TRAVÉS D’AQUEST FORMULARI:

Formulari de confirmació d’assistència

 

________________________________________

 

 

Aquest és un programa de recerca de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans.

 

 

 

Realitzat amb la col·laboració de:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ç

 

3a Jornada d’intercanvi d’experiències FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE

TERMÒMETRE LINGÜÍSTIC – MARC D’ENSENYAMENT DE LLENGÜES VIVES

 

 

MESTRES I DIRECCIONS,

La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, us convidem a assistir a la 3a Jornada d’Intercanvi d’Experiències Termòmetre Lingüístic- Marc d’Ensenyament de Llengües Vives.

  • Data:  dissabte dia 6 de maig entre les 9:00 i les 14:00h
  • Lloc: a l’escola Marta Mata de Barberà del Vallès. Carrer de la Torre Esteper, 1. Barberà del Vallès. 

 

Prop de la cruïlla d’autopistes AP7, C58, sortida Barberà
A tocar de l’estació tren  Renfe: Barberà del Vallès
LOCALITZACIÓ
Cliqueu AQUÍ

 

A qui va adreçada la jornada?

  • A mestres i direccions que hagin assistit a les jornades formatives territorials  FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE que han tingut lloc entre els mesos de gener i febrer del 2017.
  • A mestres i direccions vinculades al Termòmetre lingüístic- Marc d’Ensenyament de Llengües Vives des del curs 2014-2015
  • La jornada també queda oberta a mestres i direccions d’escoles que vulguin conèixer experiències relacionades amb didàctiques d’oralitat i plurilingües.

 

 

JORNADA ORGANITZADA PER LA SOCIETAT CATALANA DE PEDAGOGIA AMB CONVENI AMB EL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA I AMB LA COL·lABORACIÓ DELS SERVEIS EDUCATIUS DEL VALLÈS OCCIDENTAL VII.

Acreditació de 5 hores per assistència

 

 

 

 

Estructura i desenvolupament de la jornada:

La jornada està dissenyada en dos blocs de presentacions d’experiències simultànies a càrrec  d’escoles de diverses procedències i característiques, totes elles vinculades al programa TL-MELvives.

  • El primer bloc estarà  destinat a la presentació d’experiències relacionades amb l’oralitat i l’us del llenguatge a l’escola.
  • El segon bloc estarà destinat a la presentació d’experiències relacionades amb l’ensenyament de llengües amb plantejament plurilingüe.

Entre un i altre bloc, podrem gaudir d’una exel·lent conferència sobre el perfil de mestre plurilingüe a càrrec de la Dra. Rita Peix, professora de la Universitat de Montpeller.

 

El perfil de mestre plurilingüe.

De la didàctica del plurilingüisme a la competència intercultural.

 

DESCARREGUEU-VOS EL PROGRAMA EN FORMAT PDF. (en construcció)

Data màxima per a la inscripció: dimecres 3 de maig de 2017. Inscripció gratuïta.

Cal formalitzar la vostra inscripció a través d’aquest aplicatiu.

Aplicatiu d’inscripció.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE – JORNADA FORMATIVA A ANDORRA

FEM L’ESCOLA PLURILINGÜE

Termòmetre Lingüístic i Marc d’Ensenyament de Llengües Vives

Recerca        Desenvolupament          Innovació

(R+D+I)

termometre-300x168

 

JORNADA FORMATIVA A ANDORRA:

Data: 4 de març de 2017

Lloc:

Col·legi Sant Ermengol

AD500 Andorra la Vella, Andorra

Hora: de 9:30h a 14:00h

Inscripció: gratuïta. Cal formalitzar la inscripció a través d’aquest aplicatiu:

Aplicatiu inscripció jornades 2017-Catalunya i Andorra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amb conveni col·laboratiu amb:

departamentlogo

 

 

Edició a càrrec de Grup Promotor Santillana

grup_2_1

 

 

 

 

 

QUI ES POT INSCRIURE A LA JORNADA I ALTRES INFORMACIONS D’INTERÈS

  • La jornada s’adreça a EQUIPS DIRECTIUS, MESTRES D’EDUCACIÓ INFANTIL, CICLE INICIAL I RESPONSABLES DELS PROJECTES PLURILINGÜES DELS CENTRES EDUCATIUS.
  • La jornada està dissenyada per a CENTRES EDUCATIUS DE NOVA INCORPORACIÓ i MESTRES i EQUIPS DIRECTIUS de centres educatius que ja apliquen el programa QUE NO HAGIN ASSISTIT A LES SESSIONS FORMATIVES DELS ANYS ANTERIORS.
  • Us recomanem un mínim de tres persones per centre educatiu. (Una o dues persones de l’equip directiu/ una o dues mestres d’Educació infantil / una persona responsable o amb visió global del projecte lingüístic de centre).

DESCARREGUEU-VOS EL PROGRAMA DE LA JORNADA EN FORMAT PDF.

Aprendre diverses llengües és una oportunitat i una necessitat, no només per mera exigència del mercat laboral, sinó perquè, al capdavall, l’aprenentatge de llengües i cultures estrangeres ens obre la porta a entendre el món des d’altres perspectives i sensibilitats, alhora que ens ajuda a comprendre les maneres diferents de segmentar la realitat, atès que cada sistema lingüístic aporta la seva cosmovisió i els seus filtres de simbolització.

L’escola, com a espai de socialització dels infants, esdevé un pilar fonamental per al procés d’adquisició del llenguatge. Mestres i alumnes parlen i interactuen diàriament, comparteixen experiències i expressen sentiments… en definitiva, es troben com a persones i aprenen juntes, ja que l’adquisició del llenguatge és alhora un procés cognitiu i emocional.

Però, com s’ensenya a parlar bé? Com s’articula un procés d’aprenentatge de llengües que parteixi de la llengua pròpia i es projecti a l’aprenentatge de les llengües estrangeres?

Hem de debatre molt aquests assumptes.

Ens cal assumir que ensenyar a parlar bé no només és donar l’oportunitat als infants d’expressar-se lliurement. Hem de saber que el llenguatge oral es configura a partir de quatre habilitats que es desenvolupen a partir d’uns usos i unes intencionalitats que hem de preveure i per a les quals hem de trobar els escenaris adients. Hem d’explorar la didàctica i trobar solucions metodològiques. Cal dissenyar una avaluació integrada en el procés d’aprenentatge que ens permeti autoregular-lo.

Ens cal un marc referencial que permeti fonamentar i elaborar un model d’ensenyament de llengües que parteixi de les llengües del territori, considerant i aprofitant les llengües dels alumnes i la proximitat de les llengües romàniques per a projectar-se a l’aprenentatge de llengües estrangeres d’una manera interrelacionada, no de manera paral·lela i en compartiments closos, com hem fet fins ara.

Aprofitar la proximitat entre llengües per a iniciar-se en un aprenentatge receptiu que permetria a l’infant constatar que cap llengua no és territori del tot desconegut, si s’hi ha accedit aprofitant el cabal de coneixements que es pot tenir d’una determinada llengua, pel fet de conèixer-ne una altra que pertany a la mateixa família lingüística.

La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’ Estudis Catalans, està impulsant, amb la col·laboració del Departament d’Enseyament de la Generalitat de Catalunya, la recerca i el desenvolupament (R+D) d’una prova que permet fer un diagnòstic pedagògic de competència lingüística i pronòstic de l’amplitud de llengües que es poden aprendre. El Grup Promotor Santillana, amb conveni de mecenatge científic, assumeix l’edició i la distribució, i la Fundació Carulla hi dóna suport. Aquest instrument, anomenat Termòmetre Lingüístic, ha de permetre programar l’ensenyament de llengües estrangeres de manera diversa segons les possibilitats dels alumnes i l’han de poder aplicar els mestres d’aula, que coneixen els infants, per a valorar la seva competència a cinc anys d’edat en una situació habitual de classe.

diapositiva1

 

 

 

 

 

 

 

 

El Termòmetre Lingüístic —compost per sis làmines que permeten al mestre avaluar l’habilitat fonètica, la memòria auditiva, la riquesa lèxica i la capacitat d’expressió— està esdevenint una eina d’utilitat perquè queda integrat en l’activitat habitual d’aula, per la seva potència diagnòstica i per la qualitat del material complementari d’interès per als mestres a l’hora de situar els paràmetres de la normalitat quant al desenvolupament dels diferents elements que configuren el llenguatge, entre altres.

diapositiva2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

El Termòmetre Lingüístic queda inclòs en el Marc d’Ensenyament de Llengües Vives, un marc de referència fonamentat per a l’elaboració del projecte d’ensenyament plurilingüe a les escoles de llengua catalana, obert a les llengües romàniques amb l’anglès com a llengua transnacional. Aquest document proposa itineraris diferencials segons la competència lingüística dels infants. La proposta ha estat discutida i elaborada per un grup de professionals i estudiosos de les diverses disciplines reunits a la XLVI Universitat Catalana d’Estiu de 2014, convocats per la Societat Catalana de Pedagogia i la Delegació a Perpinyà de l’Institut d’Estudis Catalans, i va ser presentada a la Universitat Catalana d’Estiu de 2014.

diapositiva3captura-de-pantalla-2016-10-13-a-las-11-44-02

 

Recordatori Activitats

  • 28.11.2017 |
    Formació grup de treball Escoles Bilingües de Catalunya Nord
    » Més informació «
  • 09.01. - 30.06.2018 |
    Grup de Treball El Termòmetre Lingüístic i l’observació de l’expressió oral
    » Més informació «
  • 09.01. - 30.06.2018 |
    Grup de treball Descriptors de l’Escola Plurilingüe
    » Més informació «

Administració